The Romani Project - Το Πρόγραμμα Ρομανί

UK.j

Το σχολείο μας από το σχ. έτος 2022-23 συμμετέχει στο πρόγραμμα:"Ο ρόλος της γλώσσας Ρομανί στην  εκπαιδευτική ένταξη παιδιών και νέων Ρομά: από την πολιτική στην πρακτική".

Το Συμβούλιο της Ευρώπης είναι μια οικογένεια 47 κρατών που εκτείνονται από την Ισλανδία έως το Αζερμπαϊτζάν. Οι εκατομμύρια νέοι που ζουν σε αυτές τις χώρες έχουν πολλές κοινές εμπειρίες και ενδιαφέροντα, αλλά και διαφορετική γλώσσα, κουλτούρα και ιστορία.

Παρά την επί δεκαετίες ενασχόληση του Συμβουλίου της Ευρώπης με ζητήματα που αφορούν τους Ρομά, η ένταξη παιδιών και εφήβων Ρομά στην εκπαίδευση εξακολουθεί να παρουσιάζει σημαντικές προκλήσεις για τα κράτη μέλη. Οι διαδοχικές συστάσεις της Επιτροπής Υπουργών είναι σαφείς όσον αφορά τις πολιτικές αρχές και τις κοινωνικές αξίες που πρέπει να διαμορφώνουν την πολιτική, είναι δε εξίσου σαφείς και όσον αφορά τα αποτελέσματα που θα πρέπει να επιτυγχάνονται με την εφαρμογή της πολιτικής. Ωστόσο, δεν πραγματεύονται τις πτυχές της πολιτικής που διαμορφώνουν τις διδακτικές πρακτικές στην τάξη.

Το 2018-19 μια ομάδα εμπειρογνωμόνων του Συμβουλίου της Ευρώπης επεδίωξε να καλύψει αυτό το κενό, προτείνοντας νέους τρόπους διαχείρισης της εκπαιδευτικής ένταξης παιδιών και εφήβων Ρομά σε σχολεία και τάξεις. Οι προτάσεις της ομάδας αυτής, οι οποίες έχουν συνέπειες για την εκπαιδευτική ένταξη και άλλων γλωσσικών και πολιτισμικών μειονοτήτων, βασίζονται σε δύο αρχές που είναι θεμελιώδεις για το έργο του Συμβουλίου της Ευρώπης όσον αφορά τη γλωσσική εκπαίδευση:

  1. Οι μαθητές μιας γλώσσας είναι και χρήστες της, κοινωνικοί παράγοντες με προσωπικές επιδιώξεις.
  2. Η γλωσσική εκπαίδευση θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη όλες τις γλώσσες και τις κουλτούρες που εκπροσωπούνται σε δεδομένο εκπαιδευτικό πλαίσιο και να βοηθά τους μαθητές να αναπτύσσουν ολοκληρωμένα πολλαπλογλωσσικά ρεπερτόρια και διαπολιτισμική συνείδηση.

Σκοπός του Συμβουλίου της Ευρώπης είναι να σε βοηθήσει τους μαθητές/μαθήτριες να καταλάβουν και να σεβαστούν τους άλλους ανθρώπους και αυτό που τους κάνει διαφορετικούς. Η έννοια της πολλαπλογλωσσικής και διαπολιτισμικής εκπαίδευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης μπορεί να μετουσιωθεί σε διδακτικές πρακτικές στην τάξη οι οποίες διασφαλίζουν την εκπαιδευτική ένταξη μαθητών από γλωσσικές μειονότητες.

Romani project

Στο πλαίσιο λοιπόν του πιλοτικού/πειραματικού αυτού προγράμματος το σχολείο μας έχει σχεδιάσει και υλοποιεί ορισμένες δράσεις, ώστε να γίνουν πράξη οι στόχοι του εν λόγω προγράμματος. Γιορτές και Δράσεις του σχολείου μας έχουν υλοποιηθεί στην τάξη με δίγλωσσα ή και τρίγρλωσσα ακούσματα και γραφή ώστε να συμπεριληφθούν οι ομιλούσες γλώσσες των μαθητών μας στην εκπαιδευτική πράξη.

Δραστηριότητες του Σχολείου

Δράσεις της A' και Β' Δημοτικού

 

  • Στο πλαίσιο του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων 
    • Ατομική Υγιεινή (Παρουσίαση παιχνιδιών και δημιουργία αφίσας φωτ1, φωτ2)
  • Κατασκευή Χριστουγεννιάτικων στολιδιών. Με τη συνεργασία του κέντρου Ρομά της τοπικής αυτοδιοίκησης και τη συμμετοχή των διαμεσολαβητών οι μαθητές δημιούργησαν ομαδικά χριστουγεννιάτικα στολίδια με τα οποία εμπλούτισαν το χριστουγεννιάτικο δέντρο του σχολείου. 
  • Στο πλαίσιο της χριστουγεννιάτικής γιορτής, όπου οι μαθητές συνεργάστηκαν και παρουσίασαν μία θεατρική παράσταση με τίτλο "Ο 'Αι Βασίλης κάνει δίαιτα". Η παράσταση συνοδεύτηκε με τραγούδια και δρώμενα και στη γλώσσα των Ρομά   
  • Αφήγηση παραμυθιού και έκφραση συναισθημάτων σε χαρτόνι
  • Το μανάβικο της πολυγλωσσίας και της συμπερίληψης. Τα παιδιά μαθαίνουν τη διατροφική αξία των λαχανικών και των φρούτων για τη σωστή ανάπτυξή τους. Κατασκευή κολάζ με φρούτα και λαχανικά. 

Δράσεις της Γ' Δημοτικού

  • Σχολικό Παραμύθι και δημιουργία μακέτας με τους Διαμεσολαβητές (φωτ1, φωτ2, φωτ3)

Δράσεις της Δ Δημοτικού

  • Στο πλαίσιο του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων με θέμα τη Διατροφή
  • Παρουσίαση βιβλίου "Το Δώρο της Παπλωματούς", με συμμετοχή στελεχών του παραρτήματος Ρομά Αλιβερίου. ακολούθησαν δράσεις, (συζήτηση για το παραμύθι και την αξία της προσφοράς, καταγραφή των συναισθημάτων των ηρώων, κολάζ, χειροτεχνίες) όπου τα παιδιά εκφράστηκαν και στις δύο γλώσσες που μιλούν (ελληνικά και ρομά).

Δράσεις της Ε' Δημοτικού

Δράσεις της Στ΄ Δημοτικού

  • Στο πλαίσιο του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ
  • Στο πλαίσιο της γιορτής για τη 17η Νοεμβρίου 
  • Δημιουργία e-book με τα λόγια του ποιήματος της γιορτής. 
  • Από την τάξη των Γερμανικών 

Δράσεις του Σχολείου

  • Μουσικά όργανα του κόσμου και τον Ρομ (φωτ1)